‘De Mol’ – Aflevering 2: De ‘Die-hards’ vs. de levensgenieters.

SPOILER ALERT: volgend artikel bevat informatie over de uitkomst van aflevering 2

Aflevering 2 van ‘De Mol’ zit er alweer op. Ik heb ze ondertussen twee keer bekeken, omdat ik, na de eerste keer, amper doorhad wat er nu eigenlijk allemaal was gebeurd. Ettelijke screenshots en terugspoelmomenten later heb ik toch weer een review met theorieën klaar.

– Opdracht 1: De terugkeer van Ruth? –

Aflevering 1 eindigde vorige week met een rood scherm voor Ruth. We dachten dat ze uit het spel lag tot een tabletversie van Gilles tegen haar begon te spreken en haar taxi op slot ging. Ruth heeft een kans om terug te keren en €5000 binnen te brengen voor de pot. Het enige wat ze daarvoor moet doen, is de nummerplaat van haar taxi achterhalen. De andere kandidaten kunnen helpen door haar de juiste antwoorden van de persoonlijke vragen te geven. Maar vijf man ziet Ruth liever vertrekken. Enkel Hanne, Gilles, Issabel en Bruno zien Ruth graag terugkomen. Dat werd beslist na een lichtelijk omstreden stemming waarbij Thibaud zo onleesbaar een ‘N’ op zijn papiertje had geschreven dat niemand het kon lezen en dus iedereen toch openlijk voor zijn keuze moest uitkomen door zijn hand op te steken.

Wat me opviel was dat Cathy en Thibaud onmiddellijk ‘Nee’ zeiden. Cathy nog voor de vraag gesteld was. Stijn, Manuella en Marc volgden hun voorbeeld. Eerlijk, als ik kandidaat was geweest, had ik ook ‘Nee’ geantwoord, dat heeft Ruth nadien ook toegegeven. Ik zou zo ver mogelijk willen komen, en elke kandidaat minder is een winst voor mezelf in het spel, dus ik begrijp het wel, dat de meerderheid ‘Nee’ zei, maar dan nog is het een lullige manier om te vertrekken.

Vier mensen proberen Ruth toch nog te helpen met haar vragen. Hanne antwoordt juist op de vraag over de bril van haar vriend en ook Bruno bevestigt dat het boek ‘Over de kleine mol die wil weten wie er op zijn hoofd gepoept heeft’ op zijn kast staat. Ziet nu niemand dat dat een megahint naar Bruno is? Hij heeft een boekje van een MOL thuis op zijn kast staan. Iets zegt mij dat dat geen toeval is.  Issabel weet volgens mij oprecht niet welke vennootschap dat bedrijf effectief is. Van een PVBA heb ik eigenlijk ook nog nooit gehoord, maar het bestaat dus wel degelijk. Al heb ik mij één grote vraag gesteld. Issabel komt uit het Leuvense, Thibaud werkt in Mechelen, geef mij één reden waarom Thibaud dikwijls passeert voorbij het huis van Issabel. En dan nog, kennen die twee mekaar dan?

ScreenHunter_347 Feb. 08 23.43

Er staat duidelijk P.V.B.A. terwijl Thibaud er van overtuigd is dat het N.V. moet zijn.

In alle geval: Thibaud zegt zo overtuigend ‘NV’ dat Issabel er gewoon in meegaat en een verkeerde nummerplaat aan Ruth doorgeeft, wat op zich niet veel uitmaakte, ze had het toch nooit gehaald. En Gilles die zich vergist tussen Samsung en Nokia op die IKEA-poster… Ik weet het niet: als die poster bij je thuis hangt en je er elke dag passeert, weet je toch dat daar Samsung opstaat? Hoewel, vraag mij wat er exact op het naaiwerkje staat dat bij ons in huis hangt, ik zou het ook niet weten. Ruth krijgt dus niet de juiste nummerplaat door en de bom met rode verf ontploft los in haar gezicht… Helaas, exit Ruth en wel een heel bizarre manier om het spel te verlaten.

ScreenHunter_341 Feb. 08 20.52

En zo verlaat Ruth het spel, jammer maar helaas.

– Opdracht 2: Bananenboten –

De volgende dag gaan ze dus met negen verder, per boot dan nog. Het probleem met deze opdracht is dat er niet heel veel vreemde dingen gebeurd zijn. De opdracht is gelukt, geld in de pot. Iedereen gelukkig. Iedereen is wel een keertje van dat bootje gevallen, dus volgens mij is de Mol tijdens deze opdracht gewoon even in winterslaap gegaan. Misschien omdat hij/zij wist wat er nog moest komen.

– Opdracht 3: Katholiek voetbal –

Het irritante aan de Mol is dat er soms opdrachten samen lopen zonder dat die verbonden zijn met elkaar. Dus de eerste vraag die ik mij stelde, waar zou de mol het meeste kunnen mollen? Op bedevaart? Of in het voetbalstadion? Ik denk dat de Mol mee op bedevaart is gegaan. Het probleem is dat iedereen daar zowat verdacht deed, alle zes de kandidaten. Dus misschien maar eerst even naar het voetbalstadion.

Hanne, Issabel en Stijn krijgen tien vragen voorgeschoteld die elk een bal kunnen opleveren. Als ze 3 ballen voorbij de professionele doelman krijgen, verdienen ze €3000.

Bij de eerste vraag loopt het al mis. En die zag ik nu net op twee seconden. Komaan, wie ziet er nu niet dat die bus een deur mist en dus naar links aan het rijden is? Ze hadden het bijna binnen de tijd beslist, maar Hanne moest toch nog even wat dieper nadenken waardoor de tijd verstrijkt en de bal ontploft, helaas.

ScreenHunter_350 Feb. 09 00.07

Het simpelste raadsel ooit, maar niemand die het kon oplossen.

De volgende vragen gaan redelijk. Uiteindelijk weten ze, met heel wat hulp van Stijn, zeven vragen op te lossen. Zeven pogingen op doel dus. Hanne en Issabel geven redelijk snel op als ze beseffen dat Stijn best goed de ballen binnentrapt. En zo geschiedde, Stijn zorgt voor €3000. Op de vraag of ze nog één keer willen trappen voor €6000 is het Hanne die onmiddellijk zegt om het te doen. Wat riskant is, want als de bal het doel mist, hebben ze niks verdiend. Het was verdacht geweest als Hanne hem zelf had getrapt, dus Stijn trapt hem opnieuw. Binnen. €6000 in de pot.

Dan terug naar de bedevaart. Gilles, Cathy en Bruno zijn fanatiek aan het proberen alles op te slaan en, ondanks het olifantengeheugen van Gilles, vind ik Thibaud in deze opdracht toch meer verdacht. Hij doet alsof hij goed meewerkt met de andere kandidaten, maar in werkelijkheid zaait hij alleen maar verwarring en oponthoudt. Om te beginnen zegt hij tegen de rest van de groep dat ze vooral de pausen moeten onthouden omdat die het belangrijkst zijn. Waar haalt hij dat vandaan? Op dat moment konden ze nog niet weten welke vraag ze kregen. Uiteindelijk kregen ze de vraag van de kruisweg van Jezus. Was dit een molactie van Thibaud om de anderen het verkeerde te laten leren?

ScreenHunter_351 Feb. 09 00.11

Probeert Thibaud hier de anderen op een dwaalspoor te zetten?

Nog geen minuut later krijgt Thibaud een platte band. Een ongelukje of een mollenstreek? Hij rijdt heel de tijd achter het drietal aan, dus hij kan heus wel even achter een bochtje zijn band hebben plat gelaten om zo de groep opnieuw op te houden.

ScreenHunter_352 Feb. 09 01.04

Plots krijgt Thibaud platte band. Opgezet spel?

Als laatste actie zei hij ook nog doodleuk dat hij de namen van de apostelen niet had onthouden, maar enkel de eerste letter. Serieus, wat ben je nu met een eerste letter als je niet kan onthouden waarvoor ze staan?

Is het je trouwens opgevallen dat Thibaud ontzettend graag op bedevaart wilde? Toen Gilles (presentator) ’s morgens vroeg wie er ‘snuggere voetballers’ waren, zei Thibaud onmiddellijk: “Ik kan niet voetballen” en probeerde andere kandidaten op de opdracht te zetten, wat hem nog gelukt is ook. En geef toe, buiten Stijn, bakten de drie voetballers er niet al te veel van.

Terug naar de berg dan. Manuella kon het volgens mij echt niet aan. Dat is gewoon echt haar ding niet, dat zie je. Even dacht ik nog dat het een mollenactie van Marc was door achter te blijven bij Manuella en zo voor oponthoudt te zorgen, maar later, door zijn exit, werd dat dus weerlegd.

Cathy, Bruno, Marc en Gilles komen op tijd aan op de top en Gilles besluit naar binnen te gaan. Als hij de foto’s natelt, merkt hij dat ze drie foto’s gemist hebben onderweg. Cathy besluit om dan maar terug te rijden, wat belachelijk is, want dat was nooit binnen de tijd gelukt. En Cathy had info onthouden die de rest niet had onthouden. Mollenstreek van Cathy? In alle geval, opdracht mislukt: €0 voor de pot. Onthou ook even dat Gilles als enige in dat kappeltje is geweest en daar dus ook wel best de kans had om wat te mollen.

– Test en executie –

Voor ze naar de test gaan, besluiten Issabel, Hanne en Stijn het op een verbondje te gooien door de waarheid wat te verdraaien over wat er op het voetbalveld gebeurd is, omdat anders Stijn minder verdacht wordt door de andere kandidaten en hij zijn kans verkleind om de finale te halen. Er wordt dus wat over en weer gelogen en zo beginnen alle kandidaten aan de test. Wie verdenkt wie, volgens de montage?

ScreenHunter_355 Feb. 09 01.58

Schema van de verdenkingen van Aflevering 2.

Veel minder uitspraken dan vorige week, wel viel op dat Bruno al voor de tweede week op rij een groen scherm kreeg, terwijl Issabel nog nooit haar scherm te zien kreeg. Cathy heeft de meeste verdenkingen op zich en verdenkt zelf Bruno, maar in de aflevering gaf ze aan ook Gilles niet te vertrouwen. wat wederzijds is, maar tijdens de test niet echt werd gezegd. Issabel, Hanne en Manuella worden op dit moment door de kandidaten het mist verdacht. Opnieuw weten we niet op wie de afvaller gestemd heeft.

Is het jullie trouwens opgevallen dat wanneer Gilles in zijn voice-overteksten over de Mol spreekt, de camera heel vaak naar Bruno gaat? Volgende week toch maar op blijven letten.

– Meest verdacht –

Ik hou het deze week op twee kandidaten. Degene die me het hardst opviel in deze aflevering was Thibaud, maar ik blijf ook nog steeds trouw aan mijn Mol uit de eerste aflevering, Bruno. Omdat hij veel doet alsof die meedoet, maar eigenlijk geen bal uitsteekt :).

Geef een reactie

