De Mol 2017: Voorbeschouwing

‘Ik ben er helemaal klaar voor’, dacht ik nog vrijdag, net voor het weekend en net voor ze de foto’s en namen van de nieuwe Molkandidaten bekend zouden maken, want ja, dat wist ik stiekem al. Helaas besloot een griepvirus vrijdagnacht dat het zich moest meester maken van mijn lichaam en verhuisde ik het ganse weekend van mijn bed naar de sofa en terug. Tussen de koortsaanvallen door zag ik de posts wel verschijnen, maar ik kon niet anders doen dan 2 dagen naar het plafond staren, slapen en weer naar het plafond staren. Een hel voor een ‘molloot’ als ik, want het nieuwe seizoen wacht niet. En zo dus, op dag 3 zit ik alweer rechtop in bed en speelt Yann Tiersen alweer vrolijk zijn Rue Des Cascades. Met de nodige medicatie lukt het me wel om me even over de nieuwe kandidaten van de Mol te buigen. Want ja, vanavond start EINDELIJK HET NIEUWE SEIZOEN!  

Voor iedereen die nieuw is op mijn blog! Welkom! Voor de mensen die hem vorig jaar al volgden: Welkom opnieuw! Deze blog is eigenlijk mijn openbaar molboekje. Ik ben nogal slecht in het opschrijven van snelle nota’s, dus ik dacht, laat ik al mijn Molbedenkingen gewoon in een blogpost neerschrijven. Ik probeer me zo weinig mogelijk te laten leiden door anderen. Alle dingen die ik hier neerschrijf zijn mijn eigen bedenkingen. Laat het een aanvulling zijn voor allen die er iets aan hebben.

De Mol 2016: Een terugblik

Laten we even teruggaan naar een jaar geleden, eind maart 2016. Als een Deus Ex Machina komt niet Cathy of Hanne, maar Gilles in het licht te staan en blijkt hij De Mol te zijn. Serieus, IEDEREEN, MAAR NIET GILLES.  Hij was echt de laatste die ik verdacht. Nu, om eerlijk te zijn, toen in aflevering 6 Bruno naar huis ging, mijn hoofdverdachte, was ik het spoor volledig bijster. En wegens tijdsgebrek door bachelorproeven en examens, heb ik van die laatste weken van de Mol echt niet alles kunnen meepikken. Maar, goed gedaan, Gilles!  Ik heb vorig weekend (dus niet het weekend waarin ik doodziek in bed lag) alle sabotages van Gilles nog een keer bekeken en de verborgen tips bekeken. Ik moet zeggen, alle mollenjagers, mezelf incluis zoeken het altijd ver. Soms te ver. Maar als ik dan die tips bekijk, denk ik ook weer van: ‘Nou ja, hoe had je dat er uit kunnen afleiden?’

De Mol 2017: Een vooruitblik

Dus nu, nieuw jaar, nieuwe kansen en geen studies meer die stokken voor de wielen steken. Ik ben dus helemaal klaar voor mijn zoektocht. Laat ‘veel te ver zoeken’, ‘follow the money’ en ‘tunnelvisie’ maar weer beginnen.

Enkele termen uitgelegd

Voor wie nieuw is in het mollenjagen, toch nog even een paar termen op een uitgelegd:

  • Follow the money:  Lijst op welke kandidaten hoeveel geld binnenhalen. Degene die het minst binnenhaalt kan een verdachte zijn op je lijstje. MAAR daar zit als addertje onder het gras dat de Mol voorkennis heeft van alle opdrachten. Als dus in aflevering 6 een opdracht zit waarin bijna heel de pot zo goed als zeker kan leeggehaald worden, weet de Mol dat en kan die in de eerste 5 afleveringen juist heel veel geld binnenhalen om zich niet verdacht te maken om daarna toe te slaan.
  • Tunnelvisie: Een probleem waar menig mollenjager mee kampt en bijna niet weg te denken valt. Het ding is dat je bijna onmiddellijk in aflevering een paar mensen méér gaat verdenken dan anderen. Je gaat dan elke hint, elke actie, of het er nu al dan niet één is, zien als een link met jouw mol. Het probleem is, dat iedereen op deze manier de Mol kan zijn.

Er zitten zeker ook tips in de montage. Al is het soms zeer moeilijk die eruit te halen. Maar, hou je ogen open! Dat is de boodschap.

De kandidaten: een eerste indruk

Ok, ik beken, toen ik alle foto’s voor een eerste keer zag, dacht ik echt dat het er tien waren. Zelfs na drie keer tellen, was ik er nog niet helemaal uit of het nu vijf of zes vrouwen waren. Vijf dus. Dat maakt de kans dat De Mol dit jaar een man is ook iets groter. Laten we dan maar beginnen met de vrouwen, kwestie van de minderheid eer aan te doen.

Annelies (58)

screenhunter_565-feb-06-16-42We beginnen bij mijn roots in Antwerpen met Annelies Cooymans uit Schoten. Hoewel we 13 (!) gemeenschappelijke vrienden hebben op Facebook (al ligt dat vooral aan het feit dat ze lesgeeft op een school in de buurt waar ik woon)  heb ik er niks mee te maken! Ik zweer het! :). Belangrijk is dat we van elke kandidaat vooral het positief en negatief punt onthouden en kijken of ze dat werkelijk toepassen in de reeks. Annelies vindt van zichzelf dat ze zeer hulpvaardig is maar nogal graag overdrijft. Het zouden zowaar eigenschappen kunnen zijn die ik bij mezelf zou plakken. Molkandidaat 1 is al ineens onze oudste.

Jessica (24)

screenhunter_570-feb-06-16-53Jessica Ceuppens is afkomstig uit Brussel maar studeert in Leuven Lichamelijke Opvoeding. Op Facebook hebben we één gemeenschappelijke vriend (hoera!) Blijkbaar heeft ze wel wat last van hoogtevrees, maar dat compenseert ze weer door haar ontzettend sociaal leven. Als bijverdienste tapt ze in een Leuvens café én ze is voorzitster van de studentenraad. Niet op haar mondje gevallen dus. Haar positief EN negatief punt is dat ze enthousiast is. Daar twijfel ik geen seconde aan.  En als ik het filmpje op de website van VIER moet geloven is ze ook nog supercompititief. Is de nieuwe Cathy opgestaan?

Jolien (35)

screenhunter_571-feb-06-16-53Kempense Jolien Paepen studeerde communicatie maar is op sociale media totaal non-actief. Wat ik al heel raar vind. Komt daar nog eens bij dat haar lievelingsgroep Arsenal is Die in Amerika bekent werden door hun nummer in de tvserie Six Feet Under, waaronder? Onder de grond?  We moeten wel oppassen, want haar slechtste eigenschap is dat ze manipulatief is. Dus ze kan iedereen ook gewoon voor de gek houden. Jolien hou ik in het oog. Dat is zeker!

Marzena (28)

screenhunter_573-feb-06-16-55Toen ze 12 was, kwam Marzena Juzba naar België. 16 jaar later is ze kandidaat in wat zowat het meest bekeken spelprogramma van het land is. Ze is sportief en drinkt graag (en werkt overigens voor) Coca-Cola. Ik denk dat er met haar nogal veel discussies kunnen onstaan, daar zij zichzelf als koppig bestempelt. Maar daar staat dan tegenover dat ze behulpzaam is. Wat ik hier wel heel raar vind, is dat het kennismakingstekstje door VIER van Marzena stelt dat ze verslaafd is aan Amy Winehouse, terwijl haar ID-Kit schrijft dat ze van Johnny Cash houdt. Johnny Cash. Als in geld? Geld afluizen van de anderen?

Eline (24)

screenhunter_568-feb-06-16-52Hoera, we hebben ze! Onze eigenste Ellie Lust (voor de lezers die ook de reeks in Nederland volgen). Eline Michiels is politie-inspecteur die ons, hoop ik, stiekem op een beetje etherdiscpline en zoeken met de klok mee kan bijbrengen! Zo zou een echte politievrouw het toch doen. Eline is sportief en assertief maar is niet zo verdraagzaam. Dat kan nog vonken geven.

Dan de mannen, en dat zijn er dus zes! 🙂

Robin (43)

screenhunter_574-feb-06-16-55Robin Justé is Laborant van beroep en is bang in het donker (wat een profiel voor een molkandidaat). Hij is sportief en houdt van luxe. Kamperen is niks voor hem, zegt hij. Wedden dat er een campingproef in het donker bij zit dit jaar? Robin lijkt me iemand die echt uit zijn comfortzone zal moeten komen. Ik zou het héél vreemd vinden moest hij de Mol zijn, maar he, dit is “De Mol 2017”: Niets is wat het lijkt.

Sam (24)

screenhunter_575-feb-06-16-55Limburger Sam Breemans verkoopt BMW’s en is dus een krak in het inspelen op mensen. Kan hij zo ook een perfecte Mol zijn? Waarschijnlijk wel, want iedereen kan hem zijn. Sam noemt zichzelf sociaal maar lijdt aan uitstelgedrag. Misschien te obvious, maar zijn favoriete muziekgroep is Flogging Molly. Nu ja, soms zijn dingen ook gewoon toeval. 🙂

Hans (53)

screenhunter_569-feb-06-16-52Hans De Winter is professor farmaceutische wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, maar daarnaast houdt hij zich ook bezig met veel sporten. Hij vindt van zichzelf dat hij weinig empatisch is maar wel heel ondernemend. Mijn eerste gedacht is zo’n beetje de Thibaud van de groep. Maar dat kan totaal verkeerd zijn natuurlijk.

Davey (28)

screenhunter_567-feb-06-16-50Davey Van Rode kunnen we op Facebook terugvinden met een blote torso en dezelfde opvallende snor. Zijn postief EN negatief kenmerk is dat hij oprecht is. Is dat een goede dekmantel voor een Mol. Of maakt het dat voor hem juist onmogelijk de Mol te kunnen zijn?

Bouba (19)

screenhunter_576-feb-06-16-56Yanni Kalala, zoals Bouba officieel heet, is de jongste van het pak. Hij heeft een ‘laissez-faire’ houding en maakt zich daar ontzettend sympathiek mee. Een kerel die of heel populair wordt en lang in het spel blijft. Of zo geniet van dingen die hij meemaakt dat hij er bij de eerste eliminatie al uit ligt. Zijn negatief kantje? Zeer eigenwijs zijn.

Bertrand (31)

screenhunter_566-feb-06-16-50Bertrand Vanderbeken is de ideale schoonzoon. Hij heeft een sappig Gents accent maar woont volgens zijn ID-Kit in Vorst. Als je hem strak in het pak steekt is hij zo klaar voor dat dinertje bij de schoonouders. Hij is marketingmanager bij Delhaize maar noemt zichzelf wel heel naief. Hij noemt zichzelf ook heel nieuwsgierig. Zou hij het spel heel slim kunnen spelen, of raakt hij verstrengeld in een web van naïviteit.

Voila, de 11 hebben we gehad. En zo klikt de klok genadeloos de laatste minuten weg. Ik zet me ondertussen al klaar in mijn zetel want om 20.30u start Gilles Van Bouwel met de Kick-off over de Mol. En met een beetje geluk, zie je mij. Want: Niets is wat het lijkt.

Ik duik nog even onder, want mijn griepvirus zegt me dat het tijd is om lekker warm in de zetel te kruipen en naar de Mol te kijken. Tot snel. Want een eerste aflevering, betekent ook een eerste nabespreking.

Keep you all posted!

en onthou: Jy moet niemand vertrou nie!

En oh ja, heb je me gezien  op VIER? 🙂

 

 

 

Geef een reactie

