De Mol 2017 – Aflevering 5: “Zijt ge zeker dat ge de Mol niet zijt?”

*SPOILER ALERT: Volgend blogbericht bevat informatie over aflevering 5 van De Mol*

Aflevering 5 alweer! Voor wie het nog niet beseft: we zijn in de helft van het seizoen. Terwijl in Nederland iedereen zich klaarmaakt voor de grote ontknoping, wordt het hier in België steeds onduidelijker. Hoewel, ik heb een theorie. 

Opdracht 1: “U heeft uw bestemming bereikt.”

In de eerste opdracht van deze aflevering wordt de groep weer in twee gesplitst. Davy en Hans gaan autorijden terwijl de andere 4 in een Zuid-Afrikaans kantoorgebouw worden opgesloten. Het doel: breng Hans en Davey naar jullie en verzamel geld door de juiste Zuid-Afrikaanse woorden te raden.

Ik zei onmiddellijk: “Als de Mol in auto zit, dan zit hij aan het stuur.” Wat Davey in mijn top 3 van verdachten brengt. Als je aan het stuur zit, heb je de macht. Je kan een beetje doen alsof je verkeerd rijdt en op het allerlaatste moment beslissen, als je weet hoeveel geld er effectief verdient kan worden, of je al dan niet naar de juiste plek rijdt. Serieus, HOEVEEL KANS heb je als je van 7 gpssen er lukraak een paar afzet en eentje volgt om dan toch juist uit te komen. Nee, nee. Davey wist de weg en kon tot op het allerlaatste moment beslissen of ze het zouden halen of niet. Want dat hing eigenlijk niet van hem af.

De andere vier kandidaten moesten namelijk het geld verzamelen. En hoe meer zij juist hadden, hoe meer geld ze zouden verzamelen. En weer vallen daar Robin en Annelies op. Ik weet niet waarom, maar blijkbaar vertrouwt de groep Robin goed genoeg om hem steeds de sleutelrollen in het spel te geven. Altijd neemt Robin het voortouw en altijd neemt hij de beslissingen. Daarmee blijft hij in mijn Mol-top 3 zitten. Robin kan de groep altijd zo pushen dat ze zijn idee volgen en meer als de helft van de tijd is dat een fout idee. En zo deed Annelies het in deze aflevering ook. Zo opvallend zelfs dat ik er zenuwachtig van werd. Met dat gepush van die twee wordt maar de helft van het geld verdient. €1500 omdat Hans en Davey door al dat  buitenland gebrabbel heen toch de weg konden vinden. RAAR!

Geld in de pot: €20 000

Opdracht 2: Wie is de Slimste Mol ter Wereld?

In opdracht 2 gaan de kandidaten quizzen. Elk juist antwoord brengt hen een stapje dichter bij hun familieleden. Die zitten opgesloten in een kooi waar een stofbom drijgt af te gaan als er één verkeerd antwoord wordt gegeven. Onbegonnen zaak, leek mij al van in het begin. Laat ze maar afgaan, die bom! EN weer nemen Robin en Annelies het voortouw. Die eerste zegt zeker te zijn van zijn antwoord, maar geen haar op zijn hoofd denkt eraan van zijn tegel te stappen. Terwijl de tweede er 100% van overtuigd is dat le déjeuner sur l’herbre van Monet is, terwijl dat van Manet is. Het is die overtuiging die de groep de kop kost. Het gepush van Annelies zorgt voor een explosie. En niet alleen van stof.Weg geld, weg sfeer.

Opdracht 3: The Hunger Games

Hoewel, de kandidaten worden voor even herenigd met hun familie en horen hen zich luidop afvragen of hun familielid wel de Mol is. Bijna iedereen is er van overtuigd dat zijn familielid niet de Mol kan zijn. De vriendin van Davey begint dat wel in twijfel te trekken tijdens de laatste opdracht en eerlijk: ik ook. Davey heeft zich zo verdacht gemaakt in die laatste opdracht dat hij naadloos mijn top drie in schuift.

Terwijl iedereen het bos in duikt, gaat Davey  aan het podium staan, alsof hij wist dat de spelregels later zouden veranderen. Want ze zijn twee keer veranderd, en eerlijk. Ik heb een paar keer moeten nadenken voor ik begreep wat er veranderd was terwijl Davey zonder moeite de klik maakte, alsof hij wist wat komen zou. Ofwel heeft hij dat spel heel goed gespeeld, ofwel is hij de Mol.

Waardevolle vernoemingen: Annelies die weeral net na het startschot uit het spel ligt. Dat gebeurt zo vaak dat ik er zelfs al niet meer van schrik. Robin, die nog liever zijn vrouw doodschiet dan het spel te verliezen. Hans die volledig voor de vrijstelling ging en zo het geld verloor.

Een groot hoopje chaos, zoals altijd, en €1000 UIT de pot. Omdat Hans en de zijne bleven leven.

Geld in de pot: €19 000

Ik verdenk

Ik heb een nieuwe theorie, die eigenlijk al vijf afleveringen stand houdt. In aflevering 1 haal ik aan dat we maar drie personen uit hun huis zien vertrekken, als eerste. RobinDavey en Annelies. Ik blijf erbij, en de kans wordt ook steeds groter, dat dat de drie finalisten zijn. In welke hoedanigheid, daar ben ik wel nog niet uit. In de volgende afleveringen zouden dus Eline en Sam nog moeten afvallen. Watch and learn!

One thought on “De Mol 2017 – Aflevering 5: “Zijt ge zeker dat ge de Mol niet zijt?”

  1. Interessant! Ik denk ook aan Robin en Davey. Davey zat wel achter het stuur maar Robin had de telefoon in handen. Kon zelf kiezen of hij informatie doorgaf, hoelang het duurde voordat hij eens iets slims door zou geven e.d.

    Like

Geef een reactie

